Saturday 26 May 2012

Sejarah Kenny Rogers


History


Logo asal Kenny Rogers Roasters. Logo yang sama masih digunakan oleh syarikat francais Asia Pasifik.

Pada tahun 1991, penyanyi / penulis lagu Country Kenny Rogers mula menceburi perniagaan makanan segera bersama-sama menubuhkan Kenny Rogers Roasters dengan bekas Gabenor Kentucky John Y. Brown, Jr, yang juga pengasas dan pemilik asal Kentucky Fried Chicken (KFC) (1964 hingga 1971). Menu asalnya adalah ayam yang dipanggang menggunakan arang kayu. Pada tahun 1995, menu baru telah diperkenalkan termasuk ayam belanda, daging rusuk, dan pelbagai hidangan sampingan  di 350 buah rangkaian restoran, termasuk di Kanada, Timur Tengah, dan Asia. Kewujudannya semakin dikenali dan popular diseluruh Seinfeld ("The Chicken Roaster ") yang pada asalnya telah didedikasikan oleh Kenny Roger dan Jerry Seinfeld yang amat menggemari resipi tersebut. Beliau mendapat ilham semasa tidak dapat tidur untuk memperkenalkan resipi ini selepas mereka berpindah ke pangsapuri baru yang diluarnya diterangi oleh lampu neon merah yang terang merah.

  
Pada Mac tahun 1998 syarikat mereka telah mengalami kebankrapan. Sahamnya telah dibeli oleh Nathan’s Famous, Inc. Dengan harga US $ 1.25 juta pada 1 April 1999; hasil daripada penstrukturan semula, banyak lokasi perniagaannya ditutup. Menjelang tahun 2000, rangkaian perniagaannya telah turun kepada 90 buah restoran francais, 40 orang di Amerika Syarikat, dan 50 di negara-negara lain,

  
Nathan’s Famous, Inc pula telah menjual rangkaian perniagaannya sendiri pada tahun 2008 kepada francais Asia mereka, iaitu Berjaya Group Malaysia. Pada masa itu, hanya tinggal satu rangkain sahaja Kenny Rogers Roasters yang masih beroperasi di Amerika Syarikat, terletak di pusat membeli-belah Ontario Mills di Ontario, California. Berdasarkan perjanjian pembelian pada tahun 2008 telah membolehkan Nathan's Famous  dan Miami Sub beroperasi dan terus menjual menu Kenny Rogers Roasters di restoran mereka di lokasi terpilih seperti di Coney Island dan Miami. Walaupun penurunan rangkaian restoren ini berlaku di Amerika Syarikat, Kenny Rogers Roasters terus berkembang di Asia, khususnya di Malaysia dan Filipina. Beberapa cawangan di Filipina juga menyediakan menu Seattle's Best Coffee sebagai salah satu minuman kegemaran pelanggannya.



Kenny Rogers ROASTERS telah menerima pengiktirafan 3 kali berturut-turut (1996, 1997, 1998) sebagai pemenang anugerah America's Choice Award Winner for the Best Chicken Chain yang berprestej oleh Restaurants and Institutions Magazine, iaitu sebuah syarikat penerbitan yang popular di USA. Kenny Rogers ROASTERS juga telah menerima anugerah Master Franchisee of the Year 2000/2001and 2002/2003 dari Persatuan Franchise Malaysia (an affiliate of the World Franchise Council).

Berjaya Roasters (M) Sdn. Bhd adalah satu-satunya pemegang franchise bagi Kenny Rogers ROASTERS ("KRR") di Malaysia. Syarikat ini adalah dibawah subsidiri Berjaya Group Berhad yang ditubuhkan pada tahun 1994.

Kenny Rogers ROASTERS adalah restoren kelas pertengahan yang menyediakan menu ayam panggang sebagai menu utama disamping menu-menu lazat yang lain. Di antaranya adalah
Kenny's famous home-made muffins, jacket potatoes, vegetable salads, pasta, soups, desserts dan pelbagai minuman yang disajikan dalam suasana yang amat selesa. 


Berikut adalah menu yang disediakan di kenny rogers


















No comments:

Post a Comment